>

Sosiaalinen media

Sosiaalinen media

FACEBOOK

Maailman suurin sosiaalisen median verkosto Facebook on alusta, jolla käyttäjät ja yritykset voivat olla yhteydessä ystäviin, perheenjäseniin ja asiakkaisiin. Sivustolle rekisteröidyttyään käyttäjät voivat luoda profiilin ja lisätä muita käyttäjiä kavereikseen. Palvelussa voidaan myös vaihtaa viestejä Facebook Messengerillä, julkaista tilapäivityksiä ja valokuvia, jakaa videoita ja saada ilmoituksia muiden profiilipäivityksistä. Käyttäjät voivat liittyä harrastusten, työpaikan tai oppilaitoksen ryhmiin tai ”tykätä” tuotemerkkien, artistien ja kiinnostuksenkohteiden sivuista. Kohderyhmän koko: 1,79 miljardia aktiivista käyttäjää kuukaudessa. 

FACEBOOK LIVE

Facebook Live on Facebookin vastaus videoiden live-suoratoistoon. Sen avulla ihmiset, julkisuuden henkilöt ja yritykset voivat jakaa suoria videolähetyksiä faniensa ja kavereidensa kanssa Facebookissa. Lähetyksen jälkeen videot voidaan julkaista sivulla tai profiilissa. Näin sellaisetkin fanit ja kaverit, jotka eivät nähneet lähetystä, voivat katsoa sen myöhemmin. Alusta sopii loistavasti ohjesisällöille ja opasvideoille, ja siitä on tulossa yhä suositumpi käyttäjien etsiessä videosisältöä verkosta. 

PINTEREST

Pinterest on visuaalisen materiaalin alusta, jonka avulla käyttäjät voivat tuoda esiin verkosta löytämiään asioita aivan kuin kiinnittäisivät ne ilmoitustaululle. Käyttäjät voivat etsiä sivustolta sisältöä ja luoda vaikkapa terveelliseen ruokaan, klassikkoautoihin tai muihin kiinnostuksenkohteisiin keskittyviä ilmoitustauluja. Kohderyhmän koko: 150 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa. 

YOUTUBE

Oletko koskaan katsonut videota verkossa? Se on melko varmasti ollut YouTube-video. YouTube on videoiden jakamiseen keskittyvä maksuton palvelu, jonka avulla voit helposti katsella videoita ja ladata omia videoitasi jaettaviksi ystäville, perheelle ja koko maailmalle. YouTubeen ladataan yli 100 tuntia videota joka minuutti, ja sisältö vaihtelee kauneudenhoidon opasvideoista kodin remontointiin. Joka päivä YouTubea katsotaan satoja miljoonia tunteja. Kohderyhmän koko: 1 miljardi aktiivista käyttäjää kuukaudessa. 

AIHETUNNISTEET

Hashtag eli aihetunniste on sana tai lause, jonka edessä on ristikkomerkki (#). Sen avulla merkitään tiettyyn aiheeseen liittyviä viestejä sosiaalisessa mediassa. Aihetunnisteita käytetään pääasiassa Twitterissä ja Instagramissa. Aihetunnisteita käyttämällä kuvat voi saada näkymään käyttäjien aiheesta tekemissä hauissa. Tunnisteet soveltuvat hyvin brändin rakentamiseen ja samaan aiheeseen liittyvien keskustelujen seuraamiseen. Lisäämällä sisältöön aihetunnisteen voit saada lisää näyttökertoja kuvillesi ja videoillesi. Kampaajien suosimia aihetunnisteita ovat hiustekniikat, kuten #balayage ja #ombre, sekä stylistikohtaiset aihetunnisteet, kuten #hiusmuotoilija. 
#hairdresser: 4,1 miljoonaa julkaisua
#hairstylist: 9,6 miljoonaa julkaisua
#balayage: 4,8 miljoonaa julkaisua
#ombre: 7,6 miljoonaa julkaisua 

SNAPCHAT

Snapchat on nopeatahtinen, lyhytkestoisiin julkaisuihin keskittyvä sosiaalisen median sovellus. Se on millenniaalien hallinnoima, ja sillä on yli 150 miljoonaa käyttäjää. Aluksi sovellus tarjosi käyttäjille mahdollisuuden jakaa keskenään nopeasti poistuvia valokuvia. Nykyisin se on kehittynyt valokuvien julkaisualustasta paikaksi, jossa jaetaan monenlaista sisältöä tuotetuista, elokuvaa muistuttavista tarinoista aina uutispalvelujen ”Tutustu”-sivuihin. Snapchatia voidaan käyttää hauskojen hetkien jakamiseen ystävien ja perheen kesken “snäppäämällä” kuvia sovelluksella. Käyttäjä voi myös jakaa kuvasarjan ja videoita ’tarinassaan”, jossa ne näkyvät käyttäjän sovelluksessa ”kavereikseen” hyväksymille käyttäjille. Visuaalisuutensa vuoksi Snapchat on erinomainen sovellus stylisteille ja hiusten värjääjille. He voivat käyttää sitä työnsä jakamiseen ja seurata muita käyttäjiä, jotka myös jakavat työnsä tuloksia. 

SNAPCHATIN GEOSUODATTIMET

Snapchatin geosuodattimet ovat erityisen jännittäviä, koska ne yhdistävät paikat ja tapahtumat Snapchat-käyttäjiin ja niitä voidaan käyttää osana heidän Snapchat-tarinaansa – usein snapchattaajat näyttävät geosuodattimien avulla olevansa erityisessä tapahtumassa. Geosuodattimen voi luoda ja ajoittaa kuka tahansa! Geosuodattimet ovat hyviä mainostyökaluja kampaamoille. Suodattimet voi yhdistää paikkaan (vaikkapa kampaamoon tai yritykseen) tai tapahtumaan (esimerkiksi hiusvärikampanjaan). Kaupungeilla ja suuremmilla tapahtumilla on usein omat, Snapchatin moderoimat geosuodattimensa, ja siksi suodattimia on tarjolla lukuisia aina, kun kirjaudut Snappiin! Voit luoda ja ajoittaa geosuodattimen napsauttamalla tätä linkkiä: https://www.snapchat.com/on-demand. 

INSTAGRAM

Instagram on valokuvien ja videoiden sosiaaliseen jakamiseen perustuva mobiilisovellus, jossa käyttäjät voivat ladata valokuvia sivulleen! Monet käyttäjät yrittävät luoda Instagram-sivulleen yhtenäisen ulkonäön tai tuntuman, ja jotkut jopa keskittyvät tiettyyn teemaan, kuten ruokaan tai hiusmuotoiluun. Sovelluksessa käyttäjä voi ”seurata” muita käyttäjiä, jotka hän joko tuntee henkilökohtaisesti tai joiden kuvista muuten vain pitää, ja aina sovellukseen kirjautuessaan hän näkee tasaisen valokuvien virran. Tämän jälkeen käyttäjät voivat tykätä kuvista ja kommentoida niitä, ja käyttökokemuksesta tulee hyvin sosiaalinen. Vuonna 2016 Instagram ilmoitti, että sovelluksella oli 500 miljoonaa aktiivista käyttäjää –, mikä teki siitä yhden suosituimmista sosiaalisen median alustoista (toisena Facebookin jälkeen). 

INSTAGRAM-TARINAT

Instagramin uusimpiin toimintoihin lukeutuu Stories eli tarinat. Ominaisuuden avulla käyttäjät voivat ladata videoita ja kuvia, jotka näkyvät heidän profiilissaan 24 tunnin ajan. Instagram-tarinoita käytetään usein hieman epävirallisemman sisällön julkaisuun. Niiden avulla käyttäjät voivat näyttää paremmin persoonallisuuttaan ja esitellä, mitä heidän päiväänsä kulloinkin kuuluu. Se on erityisen tärkeää etenkin nykyisin, kun niin moni pyrkii pitämään Instagram-fiidinsä yhdenmukaisena! Katso, miten voit tehdä oman Instagram-tarinasi: https://vimeo.com/177180549. 

INSTAGRAM LIVE

Toisena Instagramin uutuutena on live-toiminto, jonka avulla voidaan jakaa live-sisältöä käyttäjän Instagram-sivuille ja ilmoittaa seuraajille tulevasta live-lähetyksestä! Instagramin live-tarinoiden avulla voi vaikkapa esitellä hienoja näkymiä ja jakaa hauskoja tarinoita ja siten päästää seuraajat osaksi omaa elämäänsä.